Leczenie bólu kręgosłupa

Ból kręgosłupa jest to najczęściej występująca dolegliwość, którą poddajemy procesowi leczenia oraz rehabilitacji. Fizjoterapia, terapia manualna oraz masaż w leczeniu bólów kręgosłupa są niezbędnymi elementami w procesie rehabilitacji, lecz należy pamiętać że ruch jest równie ważny jak wspomniane metody. Podstawowym celem leczenia bólu kręgosłupa jest normalizowanie napięcia mięśniowego, poprawa ruchomości poszczególnych odcinków, poprawa uwodnienia krążków międzykręgowych oraz polepszenie przewodnictwa nerwowego nerwów obwodowych.

Główne metody stosowane w terapii kręgosłupa:

• - terapia manualna metodą Kaltenborn-Evjenth
  • - terapia metodą McKenziego
  • - terapia tkanek miękkich
  • - neuromobilizacje nerwowe
  • - terapia punktów spustowych
  • - manipulacje powięziowe
  • - manipulacje stawowe
  • - trening stabilizacyjny
  • - trening wzorców ruchowych

Co leczymy?

• - dyskopatie, rwy kulszowe oraz barkowe
  • - zaburzenia czucia kończyn, osłabienie mięśniowe
  • - stany zapalne stawów kręgosłupa
  • - bóle głowy, bóle twarzy, zawroty głowy

Dolegliwości bólowe kręgosłupa możemy klasyfikować do poszczególnych okresów bólowych: ostry, podostry, przewlekły. Najbardziej dotkliwym stanem jest okres ostry, podczas którego osoba ma problemy z poruszaniem, wykonywaniem podstawowych czynności dnia codziennego. Krótki schemat postępowania podczas tej dolegliwości to:

1. Diagnoza – podstawowy element w bólach kręgosłupa, tylko trafnie postawiona diagnoza przyczyni się do wyleczenia zaistniałego problemu bólowego. Na podstawie diagnozy planowana jest rehabilitacja oraz zlecane są ewentualne badania obrazowe.

2. Łagodzenie stanu zapalnego – jeżeli w wyniku diagnozy ból oceniono na poziomie ostrym należy ten stan załagodzić. Stan ostry trwa 7-10 dni, w tym czasie zaleca się przyjmowanie leków przeciwzapalnych oraz stosowanie zimnych okładów, które również przyczynią się do łagodzenia stanu zapalnego.

3. Pozycje ułożeniowe – w trakcie ostrego bólu należy jak najczęściej przebywać w pozycjach, które przyczynią się do zmniejszenia bólu oraz pozwolą na regenerację kręgosłupa. Zalecana pozycja to leżenie tyłem na twardej powierzchni z ugiętymi nogami (nogi spoczywają na taborecie).

4. Profilaktyka – jeżeli podczas ostrego stanu nie możemy przerwać obowiązków dnia codziennego należy więc przestrzegać określonych zasad dbałości o kręgosłup (schylanie na zgiętych kolanach, siedzenie z pośladkami maksymalnie doNiedzielaiętymi do oparcia) oraz wyeliminować złe nawyki pogłebiające wadę kręgosłupa.

5. Dieta i ruch – ważnym i rzadko omawianym elementem podczas zaostrzonego bólu jest wzbogacanie diety w witaminy z grupy B, kwasy tłuszczowe omega-3, pierwiastki jak np. potas oraz spożywanie dużej ilości wody ok 3litry na dobę. Ruch pobudza struktury kręgosłupa do regeneracji, w stanie ostrym zalecane są kilku minutowe spacery kilka razy dziennie.

6. Waga i zapobieganie – najlepszym środkiem terapeutycznym jest zapobieganie poważnych wad kręgosłupa. Aby tego dokonać należy stosować się do określonych profilaktycznych reguł oraz uczęszczać do specjalistów, gdyż tylko wtedy wada jest pod stałą kontrolą. Nadwaga jest jedną z przyczyn dolegliwości bólowych kręgosłupa więc jej zmniejszenie jest korzystnym zabiegiem.