Ostry stan bólowy kręgosłupa - Pierwsze kroki

Podczas ostrego stanu bólowego kręgosłupa w odcinku lędźwiowym ważne jest aby nie lekceważyć objawów i postępować według sprawdzonych zaleceń. Wymienione porady przyczynią się do stopniowego zniesienia objawów bólowych oraz pozwolą na wdrożenie procesu rehabilitacji.

1. Diagnoza – podstawowy element w bólach kręgosłupa, tylko trafnie postawiona diagnoza przyczyni się do wyleczenia zaistniałego problemu bólowego. Na podstawie diagnozy planowana jest rehabilitacja oraz zlecane są ewentualne badania obrazowe.

2. Łagodzenie stanu zapalnego – jeżeli w wyniku diagnozy ból oceniono na poziomie ostrym należy ten stan załagodzić. Stan ostry trwa 7-10 dni, w tym czasie zaleca się przyjmowanie leków przeciwzapalnych oraz stosowanie zimnych okładów, które również przyczynią się do łagodzenia stanu zapalnego.

3. Pozycje ułożeniowe – w trakcie ostrego bólu należy jak najczęściej przebywać w pozycjach, które przyczynią się do zmniejszenia bólu oraz pozwolą na regenerację kręgosłupa. Zalecana pozycja to leżenie plecami na twardej powierzchni z ugiętymi nogami (nogi spoczywają na taborecie).

4. Profilaktyka – jeżeli podczas ostrego stanu nie możemy przerwać obowiązków dnia codziennego należy więc przestrzegać określonych zasad dbałości o kręgosłup (schylanie na zgiętych kolanach, siedzenie z pośladkami maksymalnie doNiedzielaiętymi do oparcia) oraz wyeliminować złe nawyki pogłębiające wadę kręgosłupa.

5. Dieta i ruch – ważnym i rzadko omawianym elementem podczas zaostrzonego bólu jest wzbogacanie diety w witaminy z grupy B, kwasy tłuszczowe omega-3, pierwiastki jak np. potas oraz spożywanie dużej ilości wody. Ruch pobudza struktury kręgosłupa do regeneracji, w stanie ostrym zalecane są kilku minutowe spacery kilka razy dziennie.

6. Waga i zapobieganie – najlepszym środkiem terapeutycznym jest zapobieganie poważnych wad kręgosłupa. Aby tego dokonać należy stosować się do określonych profilaktycznych reguł oraz uczęszczać do specjalistów, gdyż tylko wtedy wada jest pod stałą kontrolą. Nadwaga jest jedną z przyczyn dolegliwości bólowych kręgosłupa więc jej zmniejszenie jest korzystnym zabiegiem.